Burmistrz Prudnika informuje, że od 17 czerwca 2017 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy w zakresie wycinki drzew i krzewów, wynikające z ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody (Dz.U. 2017 r., poz. 1074).
Zgodnie z nowymi zasadami:
1. Nie jest wymagane uzyskanie zezwolenia (decyzji) Burmistrza na wycinkę drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
- 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego;
- 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego;
- 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
2. Właściciel nieruchomości będący osobą fizyczną usuwającą drzewa na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej, w przypadku drzew mających większy obwód pnia, niż te podane powyżej, będzie zobowiązany zgłosić planowaną wycinkę w gminie.
Pozostałe podmioty nadal obowiązuje konieczność uzyskania zezwolenia na wycinkę w formie decyzji administracyjnej. Zezwolenie jest wymagane dla drzew przekraczających powyższe obwody.
Należy mieć jednak na uwadze, że drzewa i krzewy mogą być objęte dodatkową ochroną wynikającą z innych przepisów np. z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami – wtedy kryterium obwodów nie obowiązuje, a pozwolenia konserwatorskiego wymagają wszelkie działania mogące mieć wpływ na wygląd zabytku.
3. Zgłoszenie usunięcia drzew (dot. nieruchomości stanowiących własność os. fizycznych), powinno zawierać:
- imię i nazwisko wnioskodawcy,
- oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte,
- rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.
4. W przypadku gdy zgłoszenie nie zawiera wszystkich elementów wskazanych powyżej, Burmistrz, w drodze postanowienia, nakłada obowiązek uzupełnienia zgłoszenia w terminie 7 dni. Nałożenie obowiązku przerywa bieg terminów.
5. Następnie w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia, zostaną przeprowadzone oględziny, z których sporządzony będzie protokół.
6. Możliwość usunięcia drzewa nastąpi dopiero w przypadku braku sprzeciwu ze strony odpowiedniego organu (tj. burmistrza) w terminie 14 dni od dnia oględzin.
7. Burmistrz może wnieść sprzeciw w przypadku:
a) w przypadku lokalizacji drzewa:
- na nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków,
- na terenie przeznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na zieleń lub chronionym innymi zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- na terenach objętych formami ochrony przyrody;
b) spełnienia przez drzewo kryteriów drzewa pomnikowego, tj. uznanie drzewa za pomnik przyrody,
c) jeżeli zgłoszenie dotyczy usunięcia drzewa objętego obowiązkiem uzyskania zezwolenia na usunięcie;
d) w przypadku nieuzupełnienia zgłoszenia w terminie 7 dni.
8. Nowelizacja zakłada również, że jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin przez organ, właściciel posesji wystąpił o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę, a budowa ta ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, zostanie nałożony na tego właściciela nieruchomości, w drodze decyzji administracyjnej, obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.
9. Burmistrz będzie sprawował kontrolę przestrzegania i stosowania przepisów ww. ustawy. Do kontroli stosuje się odpowiednio art. 379 i art. 380 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska.;
10. Opłaty za wycinkę drzew i krzewów.
Zgodnie z ustawą, minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, wysokość stawek opłat, różnicując je ze względu na:
a) rodzaj lub gatunek drzew lub krzewów;
b) obwód pnia drzewa lub powierzchnię krzewu albo krzewów rosnących w skupisku.
Projekt rozporządzenia z dnia 06.06.2017 r. umieszczony został na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji pod adresem https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12299151
11. Do czasu wejścia w życie rozporządzenia w sprawie wysokości stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów obowiązują maksymalne stawki czyli 500 zł za centymetr obwodu pnia drzewa i 200 zł za m2 krzewu.
12. Kolejną zmianą jest to, iż decyzje na wycinkę drzew lub krzewów rosnących w pasach dróg publicznych z wyjątkiem topoli obcych gatunków, ponownie będą opiniowane przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Zmiany w ustawie o ochronie przyrody obowiązują od dnia 17.06.2017 r. Wyjątek dotyczy zapisów, które dotyczą możliwości wydania zakazu wycinki - sprzeciwu z uwagi na spełnienie przez drzewo kryteriów drzewa pomnikowego. Ten przepis wejdzie w życie w momencie wydania stosownego rozporządzenia.
Przedmiotowe zmiany mogą Państwo znaleźć w tekście ustawy pod adresem: http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/1074/1
Urząd Miejski w Prudniku
48-200 Prudnik
ul. Kościuszki 3
NIP: 755 19 11 362 REGON: 531413188
Numer konta: 57 8905 0000 2001 0000 0215 0104
tel.: 77 40 66 200-202
fax: 77 40 66 228
e-mail: um@prudnik.pl
strona www: prudnik.pl
TOŻSAMOŚĆ ADMINISTRATORA
1. Administratorem danych jest Burmistrz Prudnika , mający siedzibę w Prudniku 48-200, przy ul. Kościuszki 3 – odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru.
DANE KONTAKTOWE ADMINISTRATORA
2. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres email um@prudnk.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH
3. Burmistrz Prudnika wyznaczył inspektora ochrony danych, Pana Marka Radoma z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iodo@prudnik.pl. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.
CELE PRZETWARZANIA I PODSTAWA PRAWNA
4. Strony w domenie http://www.prudnik.pl mogą zawierać adresy skrzynek mailowych. Użytkownik korzystający z odnośnika będącego adresem e-mail zgadza się na przetwarzanie jego danych (adres e-mail oraz dobrowolnie podanych danych w wiadomości) w celu przesłania odpowiedzi na przesłane pytania.
ODBIORCY DANYCH
5. Pani / Pana dane osobowe mogą być udostępniane i przekazywane organom administracji publicznej, służbom, sądom i prokuraturze.
PRZEKAZANIE DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTWA TRZECIEGO LUB ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWEJ
6. Nie dotyczy.
OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH
7. Pani / Pana dane będą przetwarzane czasowo, tj. na potrzeby korespondencji.
PRAWA PODMIOTÓW DANYCH
8. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania i usunięcia.
PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORGANU NADZORCZEGO
9. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani / Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.
Biuro Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO)
Adres: Stawki 2, 00-193 Warszawa, Telefon: 22 531 03 00
ŹRÓDŁO POCHODZENIA DANYCH OSOBOWYCH
10. Dane pochodzą od osób których dane dotyczą i zostały udostępnione celem nawiązania kontaktu.
INFORMACJA O DOWOLNOŚCI LUB OBOWIĄZKU PODANIA DANYCH
11. Podanie danych osobowych było dobrowolne ale warunkowało możliwość podjęcia działań przez administratora danych.
12. Operatorem serwisu www jest Urząd Miejski w Prudniku, 48-200 Prudnik, ul. Kościuszki 3, NIP: 755 19 11 362, REGON: 531413188.
13. Operatorem Systemu SkyCMS.pl zwanym również Procesorem jest: Grzegorz Przewłocki, Grzegorz Zieleźny, Sławomir Milewski, Mateusz Chudy NETKONCEPT.COM sp.j., 45-801 Opole, ul. Partyzancka 5a, NIP: 754-27-70-413, REGON: 532450984 lub w dalszej części netkoncept.com